Iedereen Briljant!

Prikkelverwerking

Bart 5 jaar (prikkelverwerkingsproblemen)

Sensorische informatieverwerking is het opmerken, verwerken en reageren op informatie vanuit de omgeving en uit het eigen lichaam. Het omvat alle zintuiglijke informatie. Bart heeft altijd al moeite gehad met het douchen en aankleden. Hij wil niet graag onder de douche en vindt het vervelend aangeraakt te worden. Daarnaast heeft hij op school moeite zich te concentreren en is hij erg wiebelig. Hij wil tijdens de kleuterlessen niet spelen met scheerschuim of vingerverf, en kan emotioneel reageren op aanraking. Tijdens het eten valt op dat Bart vroeger moeite had met de overgang van vloeibaar op vast voedsel en dat hij nu maar weinig lust. Hij lijkt een voorkeur te hebben voor koud en stevig (qua structuur) eten. Dit alles duidt op een overgevoeligheid van de tast (tactiele systeem).

Behandeling bij Problemen in de Prikkelverwerking

De behandeling van stoornissen in de sensorische informatieverwerking is erg complex en wordt voor elk kind specifiek opgesteld. De prikkelverwerkingsproblemen zijn namelijk bij elk kind van een andere aard. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een overgevoeligheid van een zintuigsysteem of juist een ondergevoeligheid; of een combinatie ervan. Zo kan er sprake zijn van een overgevoeligheid van een zintuig (zien, horen, voelen, ruiken, proeven, bewegingsgevoel en evenwicht) terwijl een ander zintuig ondergevoelig is.

De verschillende combinaties vragen om een specifieke aanpak. Kinderen die overgevoelig zijn op het gebied van de tast kunnen bijvoorbeeld baat hebben bij het geleidelijk opbouwen van tastactiviteiten (van voelen in maïs naar spelen met scheerschuim).Daarnaast kan een borsteldrukprogramma uitkomst bieden (programma waarbij de overgevoeligheid blijvend verminderd kan worden).

Kinderen met een ondergevoeligheid van het evenwichtsorgaan en/of het bewegingsgevoel zijn vaak zeer beweeglijke kinderen. Hierbij kunnen verschillende hulpmiddelen uitkomst bieden. Er kan gedacht worden aan een wiebelkussen, bewegingstussendoortjes of een drukvestje. Bij alle hulpvragen gericht op de prikkelverwerking (sensorische informatieverwerking) geldt dat kennisoverdracht en advisering aan de omgeving al een grote verandering teweeg kan brengen.

Bij diagnoses als AD(H)D en Autisme komen zeer vaak prikkelverwerkingsproblemen voor. Ook bij dee kinderen kan er gewertk worden aan deze problemen om ervoor te zorgen dat het deze kinderen zo min mogelijk belemmerd.

Algemene voorwaarden - Privacy verklaring