Bij kinderen en jongeren verloopt de ontwikkeling van vaardigheden niet altijd zoals gewenst of verwacht. Dit kan het gevolg zijn van een stoornis of aandoening maar vaak is er geen oorzaak voor deze problemen. Het kind kan moeite ondervinden bij het spelen met andere kinderen, het schrijven of knutselen op school, of het vervullen van taakjes thuis. Bijvoorbeeld het zelfstandig veters strikken, douchen, meehelpen met de afwas, huiswerk maken of brood smeren.
Kinderen vanaf groep 5 (doorlopend tot op het voortgezet onderwijs) kunnen problemen ondervinden in het plannen van hun (huis)werk, het maken van leesbare notities, het inpakken van de tas of het leren voor een toets.
Bij de start van de therapie is het van belang de hulpvraag duidelijk te krijgen. Deze wordt geformuleerd door de ouders, maar er kan ook door school of een andere betrokkene (logopedist of arts) een verzoek gedaan worden tot ergotherapeutisch onderzoek en/of behandeling.
Vanuit het intake gesprek, waarbij ook het kind kan aangeven wat het nog moeilijk vindt, zullen er een aantal testen en observaties bij het kind afgenomen worden. Een observatie op school is hierbij een belangrijke bron van informatie.
Vanuit de afgenomen testen, observaties en interviews worden een aantal doelen opgesteld waarna de behandeling kan starten. Bij deze doelen wordt er gekeken naar wat het kind wil en wat er van het kind wordt verwacht (door bijvoorbeeld school en ouders).
Ergotherapie Venlo
van Laerstraat 45
5922 AA Venlo-Blerick
joyce@ergotherapievenlo.nl