Iedereen Briljant!

Schoolse vaardigheden:

Veel hulpvragen die wij in de praktijk zien gaan over moeilijkheden in het schoolse leren. Hieronder vinden jullie een aantal tips en adviezen die gericht zijn op deze vaardigheden.

(Voorbereidend) Schrijven.

Eén aandachtspunt tegelijkertijd.

Vraag niet te veel van je zoon/dochter bij het schrijven. Probeer samen vooraf te bespreken waar je op gaat letten en kijk het werk achteraf dus ook niet na op andere punten.

Wanneer je naast het netjes schrijven ook nog van je kind vraagt te letten op spelling of taal kun je ervoor kiezen een uitgumbare pen of potlood te gebruiken. Een reguliere pen kan frustrerend zijn wanneer er niet verbeterd kan worden.

Minder werk maken.

Je kunt ervoor kiezen in het schrijfwerk te verminderen wanneer het erg moeilijk is. Dit door het te verspreiden over meerdere dagen of het aantal herhalingen of oefeningen in te perken. Soms is het net zo leerzaam een aantal letters of woorden goed te maken dan te snel of gefrustreerd al het werk af te maken. Ook het werken aan losse aandachtspunten binnen een kleurtaak of het oefenen van losse letters is al een goede oefening.

Spelletjes.

Neem een spelletje uit de kast en schrijf hierbij woorden op. Hierdoor maak je het leuker en heb je veel afwisseling tussen schrijven en spelen. Denk hierbij aan spelletjes als: Wie is het?, Pim pam pet, scrabble, boggle of woordzoeker. Ook het schrijven van letters bij elkaar op de rug, het slaan van letters met een vliegenmepper die je net hebt geschreven of het stoepkrijten zijn leuke activiteiten waarbij je spelenderwijs oefent met schrijven.

Kleutervaardigheden.

Opdelen deelhandelingen.

Vaak bestaan knutseltaken uit meerdere deelstappen en is het wellicht te veel deze allemaal na elkaar uit te voeren. Hak een taak in stukjes en kies er wellicht zelfs voor een aantal stappen uit handen te nemen.

Stappenplan maken.

Maak een stappenplan van de verschillende stappen of maak een lijstje met tips per taak. Bij het knippen kun je bijvoorbeeld denken aan het goed vasthouden van de schaar, het doorschuiven met knippen of het knippen van een bocht. Door dit samen te bespreken en de bekijken wat er al goed lukt krijgt het kind succeservaringen.

Evalueren op proces.

Wanneer je een deeltaak of opdracht gemaakt hebt kun je samen bekijken hoe het is gelukt. En let niet alleen op het resultaat maar ook op het proces. Heb ik goed doorgezet? Was het gelukt te letten op de tips? Enz.

Concentratie / algemeen.

Afwisseling taken.

Om de concentratie en motivatie hoog te houden is het verstandig taken af te wisselen en niet alle taken aan tafel achter elkaar te plannen. Soms is het verstandiger ’s morgens en ‘s middags iets te doen en daartussen even de ontspanning op te zoeken. Wanneer het zitten aan de tafel even niet meer lukt kun je ervoor kiezen staand een taak te doen of zelfs liggend op de grond op de buik.

Planning/organisatie.

Wanneer je kind moeite heeft met het bedenken van de beste aanpak bij het werk kun je hem of haar sturen met het stelen van vragen (hoe het je het de vorige keer gedaan, wat lukt er al, waar heb je moeite mee enz.). Achteraf terugkijken hoe het gelukt is en of het plannetje goed was zorgt voor een leermoment en een goede afsluiting. Dan kun je tevens bespreken of het de volgende keer wellicht iets anders moet of kan.

Ergotherapie Venlo

van Laerstraat 45
5922 AA Venlo-Blerick
joyce@ergotherapievenlo.nl

Algemene voorwaarden - Privacy verklaring