Iedereen Briljant!

Oefenen in Corona tijd.

Omdat er nu geen directe behandelingen meer mogelijk zijn willen we jullie als ouders ondersteunen op andere manieren. Een van deze manieren is het aangeven van tips en trucs bij het maken van het huiswerk van school. Hieronder zijn de tips ingedeeld per onderwerp. Het voornaamste is dat er een balans moet zijn tussen wat moet en wat mag en dat de sfeer ontspannen blijft. Hoewel dit moeilijk kan zijn, is dit de enige manier om echt tot leren te komen!

(Voorbereidend) Schrijven.

1 aandachtspunt tegelijkertijd.
Vraag niet te veel van je zoon/dochter bij het schrijven. Probeer samen vooraf te bespreken waar je op gaat letten en kijk het werk achteraf dus ook niet na op andere punten. Wanneer er gelet wordt op het schrijven tussen de lijnen (botsen als een botsauto) is het precies afmaken van de letters minder relevant. Tips waar je aan zou kunnen denken zijn: schrijven tussen de lijnen, het blaadje voldoende schuin leggen, niet te veel spierballen gebruiken, de letters goed afmaken, de letters op de juiste manier maken, het tempo verlagen (of juist verhogen) of het letten op de hoofdletters en punten.

Minder werk maken.
Je kunt ervoor kiezen in het schrijfwerk te verminderen wanneer het erg moeilijk is. Dit door het te verspreiden over meerdere dagen of het aantal herhalingen of oefeningen in te perken. Soms is het net zo leerzaam een aantal letters of woorden goed te maken dan te snel of gefrustreerd al het werk af te maken. Ook het werken aan losse aandachtspunten binnen een kleurtaak of het oefenen van losse letters is al een goede oefening.

Lijntjespapier.
Wanneer het lijntjespapier te klein is of juist te groot kan dit zorgen voor moeilijkheden bij het oefenen. Door lijntjespapier te gebruiken met meer ruimte of duidelijke hulplijnen kan dit het kind helpen wel de juiste maat aan te houden. Klik hier voor 4 formaten huisjespapier.
Formaat 1
Formaat 2
Formaat 3
Formaat 4

Arceren van de basislijn.
Je kunt er ook voor kiezen de middelste lijn te arceren met een felle kleur zodat je kind goed kan zien waar hij of zij moet starten en eindigen met de letter. Dit geeft vaak meer houvast.

Materiaalkeuze.
Kies bij voorkeur voor het werken met potlood. Wanneer je kind een verkeerde greep hanteert kun je kiezen voor een verdikking door wat klei op het potlood ter hoogte van de greep te doen. Ook kun je een elastiekje om de pols doen waar het potlood ingeschoven wordt zodat het potlood minder rechtop gehouden wordt. Wanneer de duim over de wijsvinger gelegd wordt kun je een streep maken op het potlood waar de duim niet overheen mag komen. Wanneer je kind het potlood te laag vasthoudt kun je een elastiekje onderaan het potlood knopen met de tip de vingers erboven te houden bij het schrijven.

Bewegen vanuit vingers.
Wanneer je kind veel druk zet op het papier kun je ervoor kiezen een prikmatje of anti slip matje onder het werk te leggen. Wanneer het kind te hard drukt voel je dit meteen. Het bewegen vanuit de vingers is een voorwaarde om tot vloeiende letters te komen en meteen ook de druk te verminderen. Zie hier een filmpje over het bewegen vanuit de vingers.

Spelletjes.
Neem een spelletje uit de kast en schrijf hierbij woorden op. Hierdoor maak je het leuker en heb je veel afwisseling tussen schrijven en spelen. Denk hierbij aan spelletjes als: Wie is het?, Pim pam pet, scrabble, boggle of woordzoeker. Ook het schrijven van letters bij elkaar op de rug, het slaan van letters met een vliegenmepper die je net hebt geschreven of het stoepkrijten zijn leuke activiteiten waarbij je spelenderwijs oefent met schrijven.

Rekenen.

Materiaal.
Wanneer je kind moeite heeft met het inzien van hoeveelheden is het gebruik van materialen helpend. Een rekenrek, pot met snoepjes, lego blokjes of knikkers zijn soms een goede manier het leuker en inzichtelijker te maken.

Trucjes verwoorden.
Bij de verschillende soorten sommen horen ook verschillende manieren om het uit te rekenen. Kinderen die dit door elkaar halen hebben vaak steun aan een geheugensteuntje door het op een eigen manier op te schrijven op een spiekkaartje. Met een tekeningetje, foto of voorbeeld erbij waardoor het kind meer overzicht heeft.

Ophakken en voor structureren.
Wanneer het rekenwerk erg veel moeite kost is het zinvol het werk op te delen en niet alles in een keer te maken. Ook is het vaak helpend voor thuis om aan te geven en mee te kijken welke structuur er in het werk zit. Veel kinderen hebben er moeite mee als + en – sommen door elkaar staan bijvoorbeeld. Laat het kind dan eerst alle sommen sorteren of een kleur geven en dan starten met het werk.

Taal/spelling.

Schrijven loslaten typen/stempelen/knippen.
Wanneer je zoon of dochter veel moeite heeft met het schrijven tijdens taal of spelling kun je ervoor kiezen het niet te laten schrijven maar typen of stempelen. Ook kan het kind de woorden leggen met letterkaartjes of uitgeknipte letters.

Leesbaarheid centraal.
Let niet teveel op de aandachtspunten bij het schrijven want het doel is spelling en taal en niet het schrijven. Wanneer het leesbaar is, is het voldoende!

Nakijken op schrijven.
Wanneer het taalwerk klaar is kun je ervoor kiezen met het kind toch even terug te kijken naar de schrijftips. Is het al gelukt ergens op te letten of kun je achteraf iets verbeteren?

Uitgumpen gebruiken.
Er zijn uitgumbare pennen op de markt die ervoor zorgen dat je kunt verbeteren en toch met pen kunt werken. Zeker wanneer je invulwerk hebt is er vaak geen ruimte meer het erachter te verbeteren. Deze pennen zijn onder andere te koop bij bruna en heten frixxion pennen.

Kleutervaardigheden.

Opdelen deelhandelingen.
Vaak bestaan knutseltaken uit meerdere deelstappen en is het wellicht te veel deze allemaal na elkaar uit te voeren. Hak een taak in stukjes en kies er wellicht zelfs voor een aantal stappen uit handen te nemen.

Stappenplan maken.
Maak een stappenplan van de verschillende stappen of maak een lijstje met tips per taak. Bij het knippen kun je bijvoorbeeld denken aan het goed vasthouden van de schaar, het doorschuiven met knippen of het knippen van een bocht. Door dit samen te bespreken en de bekijken wat er al goed lukt krijgt het kind succeservaringen.

Evalueren op proces.
Wanneer je een deeltaak of opdracht gemaakt hebt kun je samen bekijken hoe het is gelukt. En let niet alleen op het resultaat maar ook op het proces. Heb ik goed doorgezet? Was het gelukt te letten op de tips? Enz.

Voor het oefenen van het knippen kun je de methode knip knap gebruiken. Hier vindt je een overzicht van de methode.

Voor het oefenen van de fijne motoriek kun je heel veel spelletjes en materialen gebruiken. Hier vindt je een overzicht van leuke activiteiten.

Het kleuren is altijd een activiteit die goed is om te oefenen. Hier vindt je een aantal arceer oefeningen voor het kleuren en tekenen. Een andere tip is de Quiver app en site waarbij je kleurplaten tot leven komen in 3D.

Ook het werken met klei is voor kleuters een leuke en leerzame activiteit. Hier vind je leuke voorbeelden van een ei, gebroken ei, placemat en vlinder. Wanneer je geen klei in huis hebt kun je dit ook maken met zout brooddeeg.
Link naar playdoh PDF 1
Link naar playdoh PDF 2
Link naar playdoh PDF 3
Link naar playdoh PDF 4

Concentratie / algemeen.

Afwisseling taken.
Om de concentratie en motivatie hoog te houden is het verstandig taken af te wisselen en niet alle taken aan tafel achter elkaar te plannen. Soms is het verstandiger ’s morgens en ‘s middags iets te doen en daartussen even de ontspanning op te zoeken.

Afwisseling houding.
Wanneer het zitten aan de tafel even niet meer lukt kun je ervoor kiezen staand een taak te doen of zelfs liggend op de grond op de buik.

Stoplicht.
Wanneer de concentratie vermindert kun je dit inzichtelijk maken door een stoplicht. Groen betekent dat het nog goed gaat, oranje betekent dat de aandacht verslapt en rood laat zien dat het op is voor dat moment. Wanneer je kind dit goed kan aangeven kun je samen ook op zoek gaan naar activiteiten die ervoor zorgen dat je weer terug komt in het groen (even dansen, wandelen, stoeien, buiten spelen, TV kijken enz.)

Planning/organisatie.
Wanneer je kind moeite heeft met het bedenken van de beste aanpak bij het werk kun je hem of haar sturen met het stelen van vragen (hoe het je het de vorige keer gedaan, wat lukt er al, waar heb je moeite mee enz.). Het verduidelijken door er iets bij te schrijven, een schema te maken, een plaatje te zoeken en gericht af te spreken waar je op let is helpend. Achteraf terugkijken hoe het gelukt is en of het plannetje goed was zorgt voor een leermoment en een goede afsluiting. Dan kun je tevens bespreken of het de volgende keer wellicht iets anders moet of kan.

Veel succes en schroom niet te vragen om verduidelijking, meedenken of aanvullende tips! Op de facebook site van Ergotherapie Venlo posten we geregeld leuke activiteiten en filmpjes. Bij het tabblad Thuis Oefenen op onze website vind je nog meer oefeningen en activiteiten.

Ergotherapie Venlo

van Laerstraat 45
5922 AA Venlo-Blerick
joyce@ergotherapievenlo.nl

Algemene voorwaarden - Privacy verklaring